Εργασιακή Ψυχολογία

Τι είναι η Εργασιακή Ψυχολογία;

Η Εργασιακή Ψυχολογία ασχολείται με την εφαρμογή των μεθόδων, των δεδομένων και των αρχών της ψυχολογίας στον χώρο της εργασίας και τους εργαζόμενους.

Ποιος είναι ο βασικός στόχος της Εργασιακής Ψυχολογίας;

Ο βασικός στόχος της Εργασιακής Ψυχολογίας είναι η βελτίωση της εργασιακής ικανοποίησης των ατόμων που εργάζονται στον οργανισμό και η διαφύλαξη της ψυχικής τους υγείας, με απώτερο σκοπό πάντα την επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα και ετοιμότητα του οργανισμού.

Με ποιο τρόπο συνδέεται η προσωπική ικανοποίηση των στελεχών με την επιχειρησιακή επιτυχία;

Έχει αποδειχτεί, σε πολλές μελέτες, ότι η προσωπική ικανοποίηση των στελεχών μιας εταιρείας από τις παροχές και το εργασιακό της περιβάλλον, είναι άμεσα συνδεδεμένη με την επιχειρησιακή της επιτυχία. Η εταιρεία που αναγνωρίζει έγκαιρα ότι η επιτυχία της στηρίζεται κυρίως στις επιδόσεις του ανθρώπινου δυναμικού της, φροντίζει να δημιουργήσει ένα ασφαλές και φιλικό περιβάλλον στο οποίο θα μπορέσουν τα στελέχη  της  να οραματιστούν, να δημιουργήσουν αλλά και να εξελιχθούν, δημιουργώντας ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι των άλλων εταιρειών σε παγκόσμιο επίπεδο.

Γιατί θα πρέπει μια εταιρεία να επενδύσει στην ψυχική υγεία των εργαζομένων της;

Μια εταιρεία επενδύοντας στην ψυχική υγεία των στελεχών της, έχει τη δυνατότητα να αναπτύξει μια διαφορετική κουλτούρα, συντείνοντας στη δημιουργία αποτελεσματικών ομάδων εργασίας, συστημάτων και δομών μέσα στον οργανισμό. Ταυτόχρονα, παρέχοντας τα κατάλληλα εργαλεία συμβάλλει στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων της ηγεσίας, της ομαδικής εργασίας, της διαπραγμάτευσης, της ασφάλειας, της επίλυσης συγκρούσεων, και της αποτελεσματικότερης επικοινωνίας.

Γιατί τα στελέχη μιας επιχείρησης έχουν ανάγκη από ψυχολογική υποστήριξη;

Σε ένα ιδιαίτερα ανταγωνιστικό περιβάλλον με αμέτρητες προκλήσεις, εντάσεις και πιέσεις που δέχονται καθημερινά τα στελέχη μιας εταιρείας, στην προσπάθεια τους τόσο να αποδείξουν την προσωπική τους αξία, αλλά και να αναδείξουν το όνομα και τα συμφέροντα της εταιρείας για την οποία εργάζονται, εμφανίζουν  πολύ συχνά μια γκάμα ψυχοσωματικών  συμπτωμάτων, τα οποία και τοποθετούν στο περιθώριο, καθώς δεν προλαβαίνουν να επεξεργαστούν.

Η συσσώρευση τέτοιων συμπτωμάτων και η μη επεξεργασία τους, μπορεί να  προκαλέσει ασυνείδητες αντιδράσεις, όπως εντάσεις μεταξύ του ατόμου και των συναδέλφων του, έλλειψη κινήτρου για δημιουργία και ανάπτυξη και να οδηγήσει σε συναισθηματική αλλά και πνευματική απόσυρση του ατόμου από τις ομάδες εργασίας.

Ποια είναι συνήθως τα συμπτώματα που αντιμετωπίζουν τα στελέχη των εταιρειών;

Μερικά από τα πιο συνηθισμένα συμπτώματα που παρουσιάζουν τα  στελέχη στο χώρο εργασίας είναι:

  • Χρόνιο άγχος, κρίσεις άγχους ή κρίσεις πανικού
  • Έλλειψη αυτοπεποίθησης και αυτοεκτίμησης
  • Έλλειψη κινήτρων και εταιρικής συνοχής
  • Έλλειψη πίστης και αφοσίωσης στους εταιρικούς στόχους
  • Αδυναμία κοινωνικής επανένταξης (αγοραφοβία)
  • Απομόνωση, θλίψη ή και κατάθλιψη

Σε ποιες όμως, καταστάσεις μπορεί να παρέμβει ένας ψυχολόγος στο χώρο εργασίας;

Μερικά από τα πιο συχνά γεγονότα που συμβαίνουν σε ένα εργασιακό χώρο και που μπορεί να παρέμβει υποστηρικτικά ένας ψυχολόγος – θεραπευτής είναι :

  • Η διαχείριση αντιεργασιακών συμπεριφορών κάποιου στελέχους
  • Η διαμεσολάβηση και επίλυση συγκρούσεων στελεχών είτε ενδοτμηματικά είτε διατμηματικά
  • Η διαχείριση αιφνίδιων τραυματικών γεγονότων και κρίσεων
  • Η υποστήριξη σε μεταβατικές περιόδους επιχειρησιακών αλλαγών, απαραίτητες για την εξέλιξη του οργανισμού
  • Η ψυχολογική τους υποστήριξη σε περιόδους περιβαλλοντικών αλλαγών ή ραγδαίων φυσικών φαινομένων, πανδημιών κλπ.
  • Η προσωπική ανέλιξη του ανθρώπινου δυναμικού μέσω προγραμμάτων αυτοβελτίωσης και ενδυνάμωσης

Ποιες είναι οι συνηθισμένες μορφές παρεμβάσεων του ψυχολόγου -θεραπευτή στις δομές μιας εταιρείας;

  • Ατομικές Συνεδρίες
  • Ομαδικές Συνεδρίες
  • Διαχείριση θεμάτων που αφορούν σε συγκεκριμένο στέλεχος εμπλέκοντας και τους επικεφαλής ομάδων
  • Ψυχο-εκπαιδευτικά Σεμινάρια
  • Συμβουλευτική Υποστήριξη  της Διοίκησης σε περιόδους κρίσεων και οργανωτικών αλλαγών

Ατομικές Συνεδρίες

Κύκλοι των 6-8 συνεδριών ανά στέλεχος σε εβδομαδιαία βάση με σκοπό τη:

  • Διαχείριση προσωπικών θεμάτων που αφορούν στο χώρο εργασίας
  • Διαχείριση και φροντίδα ψυχοκοινωνικών προσωπικών θεμάτων
  • Παρέμβαση σε περιόδους κρίσης και οργανωτικών αλλαγών
  • Υποστήριξη των στελεχών σε γεγονότα έντονων συγκρουσιακών συμπεριφορών στο χώρο του γραφείου

Ομαδικές Συνεδρίες

Ομάδες των 6 – 8 στελεχών διαφορετικών τμημάτων με σκοπό τη:

  • Διαχείριση εταιρικών και περιβαλλοντικών αγχωτικών καταστάσεων
  • Διαχείριση άλλων στελεχών στην ομάδα με σκοπό την αποτελεσματικότερη επικοινωνία
  • Ενίσχυση αποδοχής και εμπέδωσης εταιρικής κουλτούρας

Ενίσχυση προσωπικών χαρακτηριστικών που επηρεάζουν άμεσα την εργασιακή παραγωγικότητα (πχ. αυτοπεποίθηση, σεβασμός, επικοινωνία, συνεργασία, ομαδικότητα)

Διαχείριση θεμάτων που αφορούν σε συγκεκριμένο στέλεχος εμπλέκοντας και τους επικεφαλής ομάδων

Ομάδες των 6-8 στελεχών από το ίδιο τμήμα με ενδεχόμενη συμμετοχή και των επικεφαλής (ανάλογα με την περίπτωση) με σκοπό την:

  • Συζήτηση του συγκεκριμένου θέματος με τα εμπλεκόμενα μέλη
  • Διερεύνηση προσωπικών συναισθημάτων και περαιτέρω ανάλυσή τους
  • Ανάδειξη θετικών σημείων της ομάδας στο σύνολο της

Συλλογική επίλυση του θέματος και επανατοποθέτηση των μεταξύ τους σχέσεων

  • Ψυχο-εκπαιδευτικά σεμινάρια

Ψυχο-εκπαιδευτικά σεμινάρια :

Με τον όρο ψυχο-εκπαιδετικά σεμινάρια εννοούμε τη μορφή θεραπευτικής παρέμβασης, η οποία εμπεριέχει τις παρακάτω ενότητες με σκοπό την αντιμετώπιση ενός θέματος.  Για παράδειγμα το «Άγχος στο χώρο εργασίας»:

  • Έγκυρη ενημέρωση για το «Άγχος στο χώρο εργασίας» και τις μορφές του.
  • Εκπαίδευση για την ανάπτυξη στρατηγικών αντιμετώπισης των πηγών που προκαλούν το Άγχος
  • Εκπαίδευση στον τρόπο διαχείρισης των συνεπειών του
  • Εκπαίδευση στις τεχνικές που χρησιμοποιούμε για να υποστηρίξουμε τα στελέχη μας

Απευθύνεται σε όλα τα στελέχη και μπορεί να λειτουργήσει ως οδηγός προσωπικής διαχείρισης δύσκολων θεμάτων αλλά και ανακούφισης ενδεχόμενων συμπτωμάτων.

Συμμετέχει ένας συγκεκριμένος αριθμός στελεχών, προκειμένου να γίνει καλύτερη επεξεργασία θεμάτων αλλά και διερεύνηση εξειδικευμένων προβληματισμών και παροχή βασικών βημάτων αντιμετώπισης.

Συμβουλευτική  Υποστήριξη  της Διοίκησης σε περιόδους κρίσεων και οργανωτικών αλλαγών

Ο Ψυχολόγος εργασίας συμβάλει ουσιαστικά στο καθοριστικό έργο της Δ/νσης Ανθρώπινου Δυναμικού, με σκοπό την αύξηση παραγωγικότητας, την ανάπτυξη εμπιστοσύνης στις αξίες και την κουλτούρα της επιχείρησης, αλλά και στην δημιουργία και διατήρηση ενός ευχάριστου και δημιουργικού χώρου εργασίας.

Βασικοί άξονες στην προσπάθεια αυτή, αποτελούν:

  • Τα εργαλεία για την καλύτερη διαχείριση του άγχους
  • Αποτελεσματική διαπροσωπική επικοινωνία
  • Συνεχόμενη επιμέλεια και ανάπτυξη προσωπικών δεξιοτήτων και κινήτρων
  • Υποστήριξη στη διαχείριση όλων των διαφορετικών κρίσεων
  • Δημιουργία ανθρωποκεντρικής κουλτούρας και διατήρηση αυτής
  • Διερεύνηση και επίλυση θεμάτων που συνδέονται με την συμπεριφορά

Με αυτό τον τρόπο η επιχείρηση “ενδυναμώνεται”, βοηθώντας στην ισορροπημένη προσωπική αλλά και εργασιακή ζωή των εργαζομένων, στη βελτίωση των ενδοεταιρικών σχέσεων, αλλά και στους τομείς εκπαίδευσης σε θέματα όπως το εργασιακό στρες,  επικοινωνία και διαπραγμάτευση, φοβίες και ανασφάλειες με απώτερο σκοπό την εργασιακή ικανοποίηση.

Γενικότερα,  η έγκαιρη παρέμβαση ενός ψυχολόγου – θεραπευτή τόσο στην υποστήριξη της λειτουργικής αποτελεσματικότητας της εταιρείας, όσο και στην προσωπική υποστήριξη του εργαζομένου, να διαχειριστεί δημιουργικά τα άγχη και τις ανασφάλειες του, μπορεί να συμβάλει καθοριστικά στα ανάπτυξη και επιτυχία μιας εταιρείας.